Drumul spre iad e pavat cu bune intentii. Sau cu aberatii. Din dorinta de a atenua efectele crizei, in ultimul an si jumatate demnitarii s-au intrecut in initiative controversate. Spun ca vor sa lupte cu efectele crizei, insa nu fac decat sa provoace dezbateri aprinse. In ultimul an, parlamentarii, ministrii si edilii s-au intrecut in propuneri legislative bizare.
Un top 10 al propunerilor legistative stupide ar arata asa:
1. Suspendarea prin OUG a executarii hotararilor judecatoresti
2. Hipermarketurile si supermarketurile, inchise duminica
3. Impozit 10% pentru salariile sub salariul mediu brut
4. Amenzi rutiere proportionale cu veniturile
5. Taxa pe produsele fast-food
6. Taxa pe alcoolul vandut noaptea
7. Subventii agricole de 300 de euro/hectar
8. Tichete-cadou pentru pensionari
9. Taxa de tranzit pentru vehiculele grele
10. Suport financiar pentru depozite de legume
Si acum haideti sa vedem de ce...
AMENZI RAPORTATE LA VENITURI
Lansare: Aprilie 2010
Autori: Cinci senatori PDL
Motivatie: Bogatii nu respecta reglementa-rile rutiere din cauza sanctiunilor nesemnifi-cative. In consecinta, amenzile ar trebui stabilite in functie de venituri: pana in 50.000 de lei anual, punctul-amenda va fi 10% din salariul mediu pe economie, 50.000-300.000 de lei – 3% din venit, iar peste 300.000 de lei – 1% din venit
Impact estimat: N/A
Critici: Disproportia sanctiunilor: pentru venituri de 4.166 de lei lunar, punctul-a-menda va fi de 60 de lei, in timp ce pentru 4.167 de lei lunar, acesta va fi 1.500 de lei!
IMPOZIT PE VENIT IN DOUA TREPTE
Lansare: Martie 2010
Autor: Georgian Pop (PSD)
Motivatie: Introducerea unui sistem „mai echitabil“ de impozitare a veniturilor: 10% pentru sumele aflate sub salariul mediu brut pe economie (1.940 de lei in luna februarie a acestui an), 16% peste acest prag
Impact estimat: Trei milioane de salariati vor incasa mai multi bani
Critici: Incasarile bugetului de stat ar putea scadea cu peste 1,5 miliarde de euro anual, avand in vedere ca circa 70% din salariati s-ar incadra in primul nivel de impozitare. In plus, cum multi angajati isi negociaza salariul net, scaderea ar fi resimtita in special de angajatori.
SUBVENTII AGRICOLE DE 300 DE EURO PE HECTAR
Lansare: Septembrie 2009
Autori: Patru senatori PNL
Motivatie: Rezolvarea unor probleme legate de finantarea agriculturii autohtone
Impact estimat: N/A
Critici: Conform Tratatului de aderare la Uniunea Europeana, Romania a acordat in anul 2007 subventii agricole in cuantum de 25% din cele acordate in vechile state membre, urmand ca valoarea lor sa creasca anual cu 5%. Cuantumul lor poate fi suplimentat cu maximum 50%, astfel incat poate ajunge la cel mult 163 de euro pe hectar in 2010.
SUPORT FINANCIAR PENTRU DEPOZITE DE LEGUME
Lansare: Iulie 2009
Autori: Opt deputati PSD si PDL
Motivatie: Stimularea productiei si valori-ficarii legumelor si fructelor. In acest sens, se propune punerea la dispozitie de terenuri pentru constructia de depozite de produse agricole, subventionarea cu 25%-40% a constructiei si cu 60% a energiei electrice consumate
Impact estimat: N/A
Critici: Reprezentantii Guvernului au aratat ca fondurile europene disponibile pentru agricultura pot acoperi pana la 75% din costurile unor asemenea investitii.
INCHIDEREA HIPERMARKETURILOR SI SUPERMARKETURILOR DUMINICA
Lansare: Aprilie 2010
Autor: Valeriu Steriu (PDL)
Motivatie: Incurajarea vanzarilor in piete si in micile magazine
Impact estimat: N/A
Critici: Consiliul Concurentei va analiza propunerea, pe care o considera ca avand „potentiale efecte de natura anti-concurentiala“. Se incalca dreptul de alegere al consumatorului si sunt afectate afacerile retailerilor (duminica aduce pana la 20% din vanzarile saptamanale), dar si cele ale furnizorilor, care distribuie cea mai mare parte a marfurilor prin marile magazine.
TAXA PE FAST FOOD
Lansare: Ianuarie 2010
Autor: Attila Cseke (UDMR)
Motivatie: Alimentatia nesanatoasa duce la cresterea imbolnavirilor si, implicit, la creste-rea cheltuielilor de sanatate, reducerea pro-ductivitatii si a capacitatii de munca, scaderea calitatii vietii si scaderea sperantei de viata
Impact estimat: Venituri suplimentare la buget evaluate intre cateva zeci de milioane si un miliard de euro
Critici: Taxa ar aduce cresteri de preturi, sca-derea vanzarilor si, in consecinta, concedieri si falimente. Granita intre produsele sanatoase si cele nesanatoase nu e deloc clara. Se vor stimula evaziunea si artificiile fiscale.
TAXA DE TRANZIT PENTRU VEHICULELE GRELE
Lansare: 2007-2010
Autori: Autoritatile locale din Timisoara, Tulcea, Giurgiu, Barlad
Motivatie: Reducerea poluarii, a deteri-orarii carosabilului sau punerea de presiune pe guvern pentru constructia unei centuri
Impact estimat: N/A
Critici: Orasele respective nu au varianta ocolitoare sau aceasta este incompleta si nu deserveste decat o parte din destinatii. „Este un abuz al autoritatilor locale, care incalca atat tratatul de aderare al Romaniei, cat si directivele europene“, spun reprezentantii transportatorilor.
TICHETE CADOU PENTRU PENSIONARI
Lansare: Iunie 2009
Autor: Mircia Giurgiu (PDL)
Motivatie: Pensiile sunt mici, in timp ce preturile produselor si serviciilor cresc continuu. Drept urmare, pensionarii cu pensii sub 1.500 de lei ar trebui sa primeasca tichete cadou de cate 200 de lei de Paste si Craciun, indexabile anual cu rata inflatiei
Impact estimat: 0,4% din PIB
Critici: Reprezentantii Guvernului conside ra ca alocarea tichetelor ar fi discriminatorie, avand in vedere ca exista numeros personal activ remunerat cu pana in 1.500 de lei. In plus, initiatorul nu identifica sursele de finantare pentru punerea in practica a propunerii sale (care ar insemna un efort bugetar de 2,1 miliarde de lei anual).
BONUS: TAXA PE ALCOOLUL VANDUT NOAPTEA
Lansare: Ianuarie 2010
Autor: Consiliul Local Oradea
Motivatie: Cei care consuma alcool noaptea vandalizeaza spatiul public. In consecinta, lo -calurile si magazinele unde se consuma/care vand alcool trebuie sa plateasca 3.000-5.000 de lei anual pentru fiecare ora in care sunt deschise in intervalul orar 23-6
Impact estimat: N/A
Critici: Vandalii se pot imbata si acasa, cu bautura cumparata in timpul zilei sau de productie artizanala. In plus, spune prefectul de Bihor, chioscurile nu pot fi puse pe acelasi palier cu barurile.
Sursa: Capital
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu